torsdag 2 december 2010

VAD HAR EGENTLIGEN EN ELEV I SITT SKÅP?


Förr i världen hade eleverna bänkar med lock på. Där inuti förvarade man skolmatarialet som behövdes för att fixa arbetet. Minns hur min mamma och pappa kastade sig över min bänk då de besökte skolan, för att titta om det var bra städat. Tyvärr blev de påfallande ofta besvikna eftersom jag sällan var ordningens man i mina unga skolår. Fast jag hittade alltid mina prylar även om det tog lite tid. Men, i de vuxnas värld kändes det som om ordningen i bänken var viktigare än hur jag utvecklades kunskapsmässigt.
Tänkte bara skriva några rader kring den ytterst privata arean elevskåpet. Tror nog att ni föräldrar är lite nyfikna hur det ser ut och vad som förvaras därinne.
Om ni kollar in bilderna så ser ni att de flesta elever faktiskt har rätt så bra ordning. Portföljen tar störst plats för de yngre och det hänger alltid ett hänglås på de äldres fack. Detta eftersom Mac:en förvaras där under icke-studier-stunder.
När jag gick runt och intervjuade eleverna runt hur de hanterar sina skåp så berättar de en hel del lustiga historier. Bland annat har en kille haft en nyckelpigesamling inne i sitt skåp och en tjej hade innerdörren nerkletad med bilder på Ozzy Osbourne. En del har det exemplariskt städat med varje sak på rätt plats, medan andra inte bryr sig lika mycket.

En sak har dock alla gemensamt - skåpet är en högst privat sak. Det är en kränkning att snoka hos någon annan. Nästan helt otänkbart och det förekommer aldrig. Oftast har eleven sitt namn på luckan eller någon symbol som är typiskt för just den personen.
Överskåp är mer populärt än att hamna där nere. Man slipper ju kröka rygg. 

Ibland förvarar eleverna även lite hemliga saker i skåpen. Vad just det hemliga är gick inte att utröna under samtalen. 
Alla tyckte att det var skönt att byta skåp när det nya läsåret startade och det spelar ingen roll vilka grannar man har i skåpsmiljön. Alla är ändå trevliga!!
Ingen försäljning av andrahandskontrakt verkar förekomma och skåpens mått varierar ytterst lite. De allra flesta består av tre eller fyrarummare utan vare sig kök eller tvättstuga. Men, trivsel är god - det är sällan någon flyttar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar